Työnohjaus
Työotettani kuvaa pyrkimys dialogisuuteen, joka on tavanomaista
keskustelua tai neuvontaa
syvempi tapa olla vuorovaikutuksessa. Dialogissa kaikkien osapuolten
erityisosaamista kunnioitetaan ja pyritään yhdessä uuden ymmärryksen
syntymiseen, jonka pohjalta työskentelylle voidaan asettaa uusia
tavoitteita. Työnohjauksen yleistavoitteena on ohjattavan ammatillinen
oppiminen, kasvu ja kehitys sekä työssä jaksaminen. Työnohjaus voidaan
toteuttaa joko yksilö- tai ryhmätyönohjauksena.
Työnohjaus voi olla eri
tyyppistä yksilön tai ryhmän juuri sen
hetkisistä tarpeista riippuen. Työnohjaustapahtumaa voidaan jäsentää
sen mukaan mikä kulloinkin on työnohjauksen fokuksessa. Työnohjauksessa
voidaan tarkastella ohjattavan asiakkaan tilannetta tai fokus voi olla
myös työmenetelmissä, joita ohjattava käyttää asiakkaan tilanteen
auttamiseksi. Tarvittaessa työnohjausotteeni on aktiivinen ja uutta
tietoa antavaa joko kirjallisuuden tai kouluttamisen kautta.
Työnohjattavat ovat usein päivähoidon, sosiaali- ja terveysalan tai
opetustoimen ammattilaisia: opettajia, psykologeja,
sosionomeja, sosiaalityöntekijöitä, terveydenhoitajia, esimiehiä,
psykoterapeutteja tms.
"Työnohjauksen perimmäinen
tavoite on se, että ohjattava
oppii kunnioittamaan omaa osaamistaan ja osaa asettaa realistisia
kehittymisen tavoitteita omalle toiminnalleen. Työnohjaus voi olla
merkittävä ammatillisen kehittymisen vauhdittaja.” (Tiuraniemi)